PRZEPISY PORZĄDKOWE
dla pasażerów korzystających z publicznego transportu zbiorowego
organizowanego przez Miasto Piotrków Trybunalski
- Wysiadanie i wsiadanie dozwolone jest tylko na przystanku, po całkowitym zatrzymaniu się pojazdu.
- Pasażer w celu zatrzymania pojazdu na przystanku „na żądanie”, chcąc wsiąść do pojazdu powinien podnieść rękę, a chcąc wysiąść z pojazdu powinien nacisnąć przycisk lub poinformować kierowcę o swoim zamiarze, z wyprzedzeniem umożliwiającym bezpieczne zatrzymanie pojazdu.
- Pasażer stojący w pojeździe powinien trzymać się uchwytów.
- Pasażer, który zajmuje miejsce z napisem lub symbolem „miejsce dla inwalidy lub osoby starszej” oraz „miejsce dla osoby z dzieckiem na ręku” zobowiązany jest zwolnić to miejsce w przypadku zgłoszenia się osoby, dla której miejsce jest przeznaczone.
- Pasażer nieposiadający ważnego biletu okresowego lub uprawnienia do przejazdu bezpłatnego po wejściu do pojazdu powinien niezwłocznie skasować bilet jednorazowy.
- Pasażer ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody i zanieczyszczenia pojazdu powstałe z jego winy, w tym powstałe w związku z przewozem zwierząt lub bagażu.
- Operator oraz przewoźnik nie odpowiada za szkody powstałe na skutek przerwy w ruchu lub zmiany trasy przejazdu z przyczyn natury obiektywnej, rozumianych jako sytuacje lub zdarzenia, których nie można było przewidzieć bezpośrednio przed lub w chwili realizacji kursu, a których skutki powodują zmianę rozkładu jazdy lub trasy linii lub uniemożliwiają kontynuowanie jazdy, a w których odpowiednie przepisy prawa nakazują postępowanie zgodnie z procedurami odbiegającymi od normalnego realizowania rozkładu jazdy.
- W przypadku awarii lub uszkodzenia pojazdu pasażerowi posiadającemu bilet jednorazowy przysługuje prawo kontynuowania podróży na podstawie tego biletu następnym pojazdem jadącym w tym samym kierunku.
- Znalazca rzeczy zagubionej w pojeździe powinien przekazać tę rzecz kierującemu pojazdem. Informacji o rzeczach znalezionych udziela dany operator lub przewoźnik, w pojeździe którego zgubiono daną rzecz.
- Reklamacje, skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego rozpatruje operator lub przewoźnik obsługujący daną linię komunikacyjną, której uwaga dotyczy.
II. POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE: |
Zabronione jest: |
- Prowadzenie rozmów z prowadzącym pojazd w czasie jazdy.
- Zanieczyszczanie i zaśmiecanie pojazdu oraz niszczenie znajdujących się w nim urządzeń.
- Spożywanie artykułów żywnościowych mogących zanieczyścić odzież innych pasażerów.
- Umieszczanie na miejscach siedzących zwierząt lub przedmiotów mogących je uszkodzić lub zanieczyścić.
- Palenie tytoniu i spożywanie wszelkich napojów alkoholowych.
- Zakłócanie spokoju w pojeździe.
- Zachowywanie się niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
- Nieuzasadnione dawanie sygnału zatrzymania lub nieuzasadnione awaryjne otwieranie drzwi.
- Opieranie się o drzwi w czasie jazdy.
Ze środków publicznego transportu zbiorowego nie mają prawa korzystać: |
- Osoby nietrzeźwe.
- Osoby mogące zanieczyścić ubrania innych pasażerów.
- Osoby o widocznych objawach choroby zakaźnej.
- Osoby wzbudzające odrazę brudem lub niechlujstwem.
- Osoby zagrażające bezpieczeństwu innych pasażerów (na łyżworolkach, wrotkach, łyżwach itp.).
Zakazane jest przewożenie środkami publicznego transportu zbiorowego: |
- Materiałów łatwopalnych, wybuchowych lub cuchnących.
- Przedmiotów blokujących przejście, zagrażających bezpieczeństwu ruchu i mogących spowodować uszkodzenie pojazdu.
- Nabitej broni (nie dotyczy to osób, które pełniąc służbę publiczną lub wojskową obowiązane są mieć przy sobie broń nabitą odpowiednio zabezpieczoną).
III. ZASADY PRZEWOZU WÓZKÓW, ZWIERZĄT, BAGAŻU I ROWERÓW: |
- Pasażer może przewozić w pojazdach bagaż, jeżeli istnieje możliwość umieszczania bagażu w pojeździe tak, aby nie utrudniał przejścia i nie narażał na szkodę osób i mienia innych pasażerów, nie zasłaniał widoczności obsłudze pojazdu, nie zagrażał bezpieczeństwu ruchu.
- Bagaż nie może zajmować miejsca siedzącego przeznaczonego dla pasażera.
- Wózek (dziecięcy, inwalidzki) oraz przewożone w nim dziecko (lub inna osoba) musi być odpowiednio zabezpieczone.
- Zwierzę domowe musi być trzymane na ręku lub na smyczy i w kagańcu lub w klatce lub w odpowiednio przystosowanym pojemniku.
- Pies asystujący osoby niepełnosprawnej może podróżować bez kagańca i bez smyczy, musi natomiast posiadać uprząż. Osoba niepełnosprawna podróżująca z psem asystującym musi posiadać certyfikat potwierdzający status psa asystującego i zaświadczenie o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
- Pasażer na żądanie współpasażerów powinien zdjąć plecak; z żądaniem takim może wystąpić także kierowca lub kontroler biletów.
- Przewóz roweru może się odbyć za zgodą kierowcy, który udziela jej w przypadku wolnego miejsca w pojeździe. Rower musi być odpowiednio zabezpieczony przez właściciela.
IV. ZASADY KONTROLI BILETÓW: |
- Rozpoczęcie kontroli następuje z chwila jej ogłoszenia przez kontrolera biletów.
- Nabycie lub skasowanie biletu po ogłoszeniu kontroli nie zwalnia pasażera od konieczności uiszczenia opłaty dodatkowej.
- Kontrola biletów odbywa się wyłącznie w autobusie.
- Kontroler biletów podczas kontroli biletów legitymuje się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu oraz legitymacją upoważniającą do kontroli biletów.
- Kontroler biletów jest uprawniony do kontroli dokumentów przewozu osób i rzeczy.
- Na żądanie kontrolera biletów pasażer jest obowiązany wręczyć kontrolerowi ważny bilet.
- W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego kontroler biletów powinien pobrać właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej.
- W razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony, kontroler biletów ma obowiązek zatrzymać dokument za pokwitowaniem, bądź wezwać patrol Policji.
- Przewoźnik lub organizator publicznego transportu zbiorowego albo osoba przez niego upoważniona ma prawo: w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu – ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości.
- W razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu – do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, podróżny obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzenia kontroli albo innym miejscu wskazanym przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego.
- Reklamacje, wnioski i skargi w sprawach związanych z kontrolą biletów rozpatruje kierownik operatora lub przewoźnika, lub osoba przez niego upoważniona, w którego pojeździe miała miejsce kontrola biletów. Przy odwołaniu od nałożonej opłaty dodatkowej należy okazać zakwestionowany dowód przejazdu w oryginale.
Sporządzono na podstawie Uchwały nr XXVI/494/12 z dn. 31 października 2012 r. Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego